Langs de MVO-meetlat: Interface

In deze blogserie wordt telkens een organisatie langs de MVO-meetlat gelegd. Deze keer Interface – tapijtenfabrikant uit Scherpenzeel.

Foto: Interface

Foto: Interface

Ambitie

Stelt u zich eens voor: een Amerikaans beursgenoteerd bedrijf anno 1994. Core-business: vloerbedekkingen en tapijttegels. 100% Afhankelijk van aardolie voor grondstof, fabricage en transport. Het model is ‘lineair’ in de klassieke zin: van ruwe olie naar eindproduct, enkeltje klant, vastlijmen (tapijttegels) en na gebruik naar de vuilstort of vuilverbranding.

John Elkington heeft in 1994 zijn 3P-model People, Planet, Profit nog niet uitgevonden. CO2-reductie is iets van ‘de milieubeweging’.

In deze context stelt de toenmalige CEO Ray Anderson een ambitie: ‘nul negatieve impact in 2020’.

Onmogelijk

Dit is niet alleen ongehoord, het wordt breed gezien als onmogelijk. Veel verdergaand nog dan Paul Polman’s doelstelling voor Unilever uit 2010: omzet verdubbelen, impact halveren.

Wat blijkt? Interface is op weg om de doelstelling te halen. De ambitie heeft tot een ongekende stroom aan innovaties geleid. Interface is wereldwijd marktleider geworden en kent groeicijfers ruim boven het sectorgemiddelde.

Klikken

Wat te denken van klikbare tapijttegels. Geen lijm meer dus minder giftige stoffen op de werkplek, eenvoudig individuele tegels te vervangen, en geheel recyclebaar.

Visnetten

Op zoek naar verduurzaming kwam de organisatie uit op visnetten in de Filipijnen. Visnetten? Ja, omdat het zo’n goede grondstof bleek. En omdat achtergelaten netten nog voor 600 jaar doorvissen, én omdat het inkomsten oplevert voor de lokale vissers. Typisch een geval van meervoudig waarde creëren.

Conclusie

Interface is een prachtig voorbeeld van het nemen van maatschappelijke verantwoordelijkheid, de essentie van MVO. Niet voor niets is de organisatie in 2014 genomineerd geweest door MVO Nederland als 1 van de meest duurzame organisaties van de afgelopen 10 jaar.

Zakendoen op een manier waar iedereen beter van wordt. Wie wil dat nou niet?

 

 

Welke organisatie is de volgende?
Wilt u een specifiek bedrijf langs de meetlat gelegd hebben? Stuur een verzoek, met korte onderbouwing, naar info@globalance.nl

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *