MVO uit eigenbelang

Het meest hardnekkige MVO-misverstand: ‘je doet het om de wereld te redden’

Er zijn veel misverstanden over maatschappelijk verantwoord ondernemen: het kost geld, de auto moet ingeruild voor een fiets en je moet sponsoren, het liefst een project in Afrika. Het geitenwollensokken imago is nog springlevend. Soms denk ik wel eens dat men mij op afspraak verwacht in tuinbroek met klompen.

MVO voor een ander

Het meest hardnekkige misverstand dat ik tegenkom in gesprek met ondernemers is dat je MVO voor een ander doet. De natuur, de wereld, toekomstige generaties. En het mooie is: dat is waar! Maar het is slechts 1 kant van de medaille. De andere is namelijk dat je het voor jezelf doet. Uit welbegrepen eigenbelang.

Als uw organisatie kosten bespaart door afvalreductie, dan doet u toch allebei tegelijk? Als uw medewerkers meer betrokken raken omdat u uitermate goed voor hen zorgt, en zij daardoor productiever worden, dan doet u toch allebei tegelijk?

Als u door innovatie minder grondstoffen gebruikt voor dezelfde kwaliteit, dan doet u toch allebei tegelijk?

Win / Win

Dát is de kern van maatschappelijk verantwoord ondernemen: Win / Win. Het is fijn om waarde voor uw klanten te creëren, maar het is nog veel fijner om tegelijkertijd waarde voor de maatschappij te creëren. Bedrijven die op deze manier met MVO omgaan doen het aantoonbaar beter dan vergelijkbare ‘traditionele’ bedrijven, en wel op de meeste bedrijfseconomische indicatoren.

Dichtbij

Dus overweegt u ‘iets met MVO’ te gaan doen? Zoek het dan in uw core business. In wat u bent en doet als organisatie. Niet in iets wat ver van uw primaire processen afstaat. En vooral: zorg dat u er zelf beter van wordt!

 

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *